We willen allemaal medewerkers die zich 100% inzetten voor je onderneming. En gelukkig is dat ook mogelijk. Uit onderzoek is gebleken dat medewerkers die worden gemotiveerd, eerder initiatief tonen richting het bedrijf, zich meer meegaand voelen. En nog een andere mooie bijkomstigheid, uit het onderzoek blijkt ook dat de socialmedia-pagina’s groeien. Omdat ze meer delen en reageren. Maar hoe betrek je medewerkers nu bij een organisatie? Wij geven je 6 tips!
Medewerkers betrekken bij je organisatie betekent niet één keer per jaar de jaarcijfers op het bureau gooien of een kerstborrel organisatie. Je medewerkers aansporen, motiveren en activeren betekent dat je regelmatig bepaalde zaken terug moet laten komen. Belangrijke agendapunten die je direct voor de komende 10 jaar wekelijks, maandelijks en jaarlijks terug moet laten komen. Want alleen met een praatje bij het koffiezetapparaat ga je er niet komen.
1. Betrek medewerkers regelmatig bij de strategie van het bedrijf
Werken vanuit een ivoren toren heeft natuurlijk nooit gewerkt. Door regelmatig te vertellen wat de koers is van het bedrijf zullen je medewerkers zich meer betrokken voelen. Ze begrijpen beter waarom bepaalde keuzes worden gemaakt en waar ze zelf op kunnen letten. Elk bedrijf heeft een strategie, maar niet elk bedrijf deelt dat met de medewerkers. Doe dit bijvoorbeeld tijdens een meeting waarbij je direct bepaalde doelstellingen deelt.
2. Bied medewerkers een training of een opleidingsbudget aan
Kennisontwikkeling is erg belangrijk. Niet alleen voor je medewerkers, maar ook voor de ontwikkeling van je onderneming. Door te investeren in je medewerkers, investeer je direct ook in je onderneming. Meer kennis op de werkvloer waar jullie allemaal de vruchten van kunnen plukken. Je kan trainingsdagen organiseren op locatie. Maar ook online is er steeds meer mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan MyCademy.com, hier worden meer dan 4000 branche specifieke trainingen aangeboden.
3. Creëer ruimte voor feedback
Misschien heb je altijd alleen gewerkt en begin je nu een team te vormen met medewerkers. Dat betekent dat je misschien niet vaak feedback hebt ontvangen van andere mensen. Feedback krijgen is erg waardevol. Maar niet iedereen vindt het fijn om feedback te krijgen. Zonde, want hier liggen erg veel kansen. Creëer daarom een plek waar medewerkers feedback kunnen geven op elkaar, op jou en op de werkwijze. Organiseer bijvoorbeeld bijeenkomsten waarbij jullie samen een feedbackprocedure doorlopen. Het belangrijkste is dat mensen openlijk en vrij durven te spreken. Deze eerlijkheid moet beloond worden en dus niet bestraft worden. Dat klinkt zwaar op de hand. Maar als iemand direct in de aanval schiet of als de lichaamshouding een hoop verraadt over hoe feedback binnenkomt, dan is er geen open sfeer.
4. Organiseer regelmatig een bedrijfsuitje
Om meer betrokkenheid te creëren bij je medewerkers is het ook belangrijk dat er een goede sfeer heerst op de werkvloer. Een bedrijfsuitje is daar een mooi voorbeeld van. Natuurlijk, je kunt gaan karten met het hele team en daarna gaan borrelen. Maar er zijn ook teamuitjes met meerdere lagen. Werken aan samenwerking, samen doelstellingen halen of bijvoorbeeld belangrijke masterclasses volgen. Hierna kun je dan natuurlijk alsnog afsluiten met een gezellige borrel.