Als je website hoog scoort in Google levert dit meer organische bezoekers op. Het is dus belangrijk om je best te doen om met zoveel mogelijk pagina’s hoge posities te behalen in Google en andere zoekmachines. Maar hoe pak je dit precies aan? In dit artikelen geven we je een aantal tips.
Denk aan SEO
SEO (Search Engine Optimization), oftewel zoekmachine optimalisatie, speelt een belangrijke rol in het behalen van hoge posities in google. Je website optimaliseren voor zoekmachines doe je onder andere door je website gebruiksvriendelijk te maken, zoekwoorden te gebruiken in teksten en afbeeldingen en te zorgen voor een duidelijk websitestructuur.
Kwalitatieve backlinks
Linkbuilding heeft veel invloed op je posities in Google. Linkbuilding houdt in dat je links naar jouw websites genereert. Backlinks zijn min of meer aanbevelingen van andere websites aan hun bezoekers om ook jouw website eens te bezoeken. Je komt aan dit soort links door bijvoorbeeld partners te vragen om een link naar je website te plaatsen, een gastblog te schrijven of simpelweg door backlinks te kopen. Kwalitatieve backlinks hebben het meeste invloed op je posities. Een kwalitatieve backlink is een link die op een website wordt geplaatst met een hoge autoriteit en het liefst in een tekst die ook nog eens relevant is.
Maak een mobielvriendelijke versie
Veel internetverkeer komt tegenwoordig vanaf mobiele telefoons. Bovendien geeft Google voorrang aan de mobiele versie van je website. Zorg er dus voor dat je website mobielvriendelijk en snel is. Een aantal aandachtspunten: het lettertype van je website moet duidelijk leesbaar zijn op mobiele telefoons en de content moet goed in het scherm passen. Er zijn verschillende tools waarmee je de mobielvriendelijkheid en snelheid van je website kan testen. Ook Google biedt deze service aan.
Plaats nieuwe en lange content
Google waardeert het als je site actief is. Dit houdt in dat er iedere week nieuwe content wordt geplaatst. Een goede manier om dit te doen is door iedere week minstens één blog te plaatsen.
Ook het aantal woorden van de pagina’s op je website doet er toe. 300 woorden per pagina is het absolute minimum, maar hoe meer relevante informatie de tekst bevat, hoe beter. Pagina’s met zo’n 1500 – 2000 woorden scoren vaak het best in de zoekmachines. Het is bovendien aan te raden om de content op een pagina regelmatig te updaten, want ook updates worden door Google gewaardeerd.