Zelf een Hackathon organiseren? 5 tips

Heb jij al weleens gehoord van een hackathon? Je ziet ze steeds vaker en blijken heel erg goed te werken als je een antwoord zoekt op een lastige technische vraag. Creatieve oplossingen schieten dan als paddenstoelen uit de grond. Maar wat is het nu precies en hoe kun je er zelf eentje organiseren? Wij leggen het je uit!

Veel bedrijven willen tegenwoordig investeren in een hackathon. Logisch, want dit is een goede en creatieve oplossing om lastige en ingewikkelde technische problemen op te lossen. Maar er zitten een aantal eisen aan het organiseren van zo’n hackathon. Het biedt namelijk aan uitkomst voor een concrete vraag. Het antwoord is misschien niet direct gevonden, maar de vraag mag niet vaag en onsamenhangend zijn.

Wat is een hackathon precies?

Het is een event waarin studenten en specialisten om in een korte, vaak vastgestelde, tijd een probleem op te lossen. Maar ook bijvoorbeeld voor nieuwe inzichten en oplossingen, maar ook hele businessplannen worden zo gemaakt. Eigenlijk een heel effectieve manier van samenwerken.

Wat heb je nog meer nodig om een hackathon te organiseren?

  • Aantal slimme en technische studenten en specialisten.
  • Een ruimte met stopcontacten, koffiezetapparaat en eventueel een lunch.
  • Voor alle deelnemers een naambadge.

En dan heb je nog één heel belangrijk iets nodig: namelijk een creatief en interessant vraagstuk. De uitkomsten zijn vaak out of the box en dat zorgt ervoor dat je als bedrijf verder komt! Maar let wel op, het organiseren van dit evenement doe je niet zomaar. Je hebt immers de juiste mensen nodig. Die passie en kennis van zaken hebben!

Integraal aan de slag

Als laatste is het nog leuk om te vertellen dat er ook bedrijven zijn die dit voor verschillende afdelingen onderling organiseren. Zo kun je ook verzuiling binnen je bedrijf voorkomen, wat inhoudt dat afdelingen niet meer alleen met hun eigen afdeling bemoeien, maar dat je het werk integraal krijgt. Dit zorgt niet alleen voor heel leuke oplossingen, maar ook voor een verbetering van de werksfeer en feeling bij je onderneming. Dus, welke afdelingen en vraagstukken kun jij aan elkaar koppelen op de werkvloer?