Geef no shows geen kans in jouw horecazaak

Een grote ergernis in de horeca: mensen die gereserveerd hebben maar niet op komen dagen. Als je zonder shifts werkt, blijft ineens een gedeelte van je tafels de hele avond leeg. Terwijl je ook nee hebt moeten verkopen aan mensen die wel graag bij je hadden willen genieten. Gasten lijken reserveringen als vrijblijvende mededelingen te beschouwen, terwijl ondernemers al kosten (inkoop en personeel) hebben gemaakt.  Steeds meer restaurants kiezen daarom voor zekerheid. Wij geven je 3 tips.

  1. Verzamel gastendata

Of gasten nu gebruik maken van je website om te reserveren of via Google, online reserveringen worden vaker afgezegd dan telefonische reserveringen. Als mensen anoniem kunnen blijven, zonder persoonlijk contact te hebben gehad met het restaurant, is het makkelijk om zonder bericht weg te blijven. Registreer je no shows in je reserverings- en kassasysteem (bijv. Ipad kassasysteem) en zorg ervoor dat veelvoudig afzeggende gasten, de komende 3 – 6 maanden niet kunnen reserveren.

Middels het juiste kassasysteem voor in de horeca heb je meer omzet, meer inzicht en uiteindelijk meer tijd. De statistieken kan je eenvoudig terugzien in de backoffice. Dit geldt dus ook voor de no shows binnen jouw restaurant. Door deze statistieken kan je tevens eenvoudig inzien wie je hardlopers zijn binnen je personeel en de actuele hoeveelheid dag gasten.

  1. Herinner je gasten met een e-mail, sms of appje

Natuurlijk stuur je na het ontvangen van de reservering een bevestiging met het zinnetje ‘laat het ons weten als je verhinderd bent’. Extra nadruk op het effect van het niet op komen dagen laat je nogmaals zien door je gasten enkele dagen voorafgaand aan de dag van reservering opnieuw een herinnering te sturen via mail, sms of Whatsapp. Je maak de klant extra bewust door te vermelden: ‘laat het weten als je verhinderd bent, zodat de tafel die voor jouw gereserveerd is aan iemand anders kan worden gegeven.’ Zo betrek je de klant bij het proces en zorg je voor begrip.

  1. Laat je gasten een aanbetaling doen of verhaal kosten op de gast

Laat je gasten bij het reserveren een aanbetaling doen via creditcard of iDEAL. Een aanbetaling is zeker geen teken van gebrekkige gastvrijheid. Je moet het zien als een theater; je koopt een plek om te genieten. Anderzijds kan je annuleringskosten in rekening gaan brengen; een percentage van de reserveringswaarde. Met name tijdens de feestdagen zoals kerst en oud en nieuw zijn no shows cruciaal voor het verschil tussen winst of verlies. Als je schade hebt opgelopen door een annulering kun je deze eventueel verhalen op jouw gasten door de KHN opgestelde Uniforme Voorwaarden Horeca.